Organisatie
Het WODC bestaat uit twee afdelingen die zich bezighouden met onderzoek, en drie ondersteunende afdelingen.
Organigram
Onderdelen WODC
Directeur WODC: Prof. dr. mr. Ivo Giesen
Plaatsvervangend directeur: dr. Rolf Willemse
De directeur is verantwoordelijk voor:
- De dagelijkse leiding van het instituut.
- De voorbereiding en de uitvoering van het onderzoeksprogramma van het WODC.
- De coördinatie van wetenschappelijke ondersteuning van het veiligheids- en justitiebeleid.
- Advisering van de departementale top en de hoofden van directies en beheerssectoren over de toepassing van onderzoeksresultaten.
De directeur vormt samen met de afdelingshoofden het managementteam (MT).
Afdelingshoofd: Jan Hoogduijn
De stafafdelling Bedrijfsvoering en Directieondersteuning (B&D) ondersteunt het WODC op het gebied van personeel en organisatie, financiën, kwaliteitszorg en ICT. Ook is hier het secretariaat ondergebracht.
Activiteiten
- De PIOFAHM-taken worden uitgevoerd en het management van het WODC wordt van managementinformatie voorzien.
- De directiesecretaris en de secretariële ondersteuning zijn binnen B&D ondergebracht.
- Binnen B&D functioneert ook de 'controller' die belast is met de productie van alle financiële en cijfermatige rapportages en van de interne managementinformatie.
- Tevens voert de 'controler' de planning- & controlfunctie binnen het WODC.
- Verder wordt door B&D het Handboek WODC en de coördinatie van moties en toezeggingen aan de Tweede Kamer verzorgd.
Medewerkers
Bekijk de medewerkers van B&D
Afdelingshoofd: Anouk Sülter-Posthumus
De stafafdeling Communicatie en Informatie (C&I) heeft tot taak het verzorgen van de interne en externe communicatie en het verspreiden verrijken van de kennis van het WODC.
Activiteiten
- Interne en externe (corporate) communicatie;
- Organisatie van lezingen en congressen;
- Beheer en redactie van de WODC-websites en redactie van de Onderzoeksdatabank
- Informatievoorziening ten behoeve van het wetenschappelijk onderzoek;
- Afhandeling van binnenkomende informatieverzoeken via de WODC-informatiedesk en de WODC-websites;
- Coördinatie uitgave WODC-publicaties.
Medewerkers
Afdelingshoofd: Susan van den Braak
De afdeling I&D is verantwoordelijk voor de informatie- en gegevenshuishouding van het WODC en opereert op het snijvlak tussen gebruikers en gegevens en IT. De afdeling houdt zich bezig met vraagstukken op het gebied van governance en compliance op het gebied van gegevens en levert datadiensten aan interne en externe stakeholders.
Activiteiten
- Ontwikkelen en implementeren van beleid op het gebied van o.a. informatiebeveiliging, gegevensbescherming en IT, en toezicht houden op de naleving daarvan.
- Ondersteunen van de onderzoeksafdelingen van het WODC en proactief delen van kennis en adviezen over de gegevens uit het JenV-domein, en methoden en technieken om met deze gegevens om te gaan.
- Verzorgen van een eigentijdse gegevens- en ICT-infrastructuur die ervoor zorgt dat gegevens eenvoudig, tijdig en veilig toegankelijk zijn en dat moderne analysemethoden toegepast kunnen worden.
- Afhandelen van dataverzoeken en -vragen van externe partijen.
Medewerkers
Afdelingshoofd: Ronald van der Graaf
De onderzoeksafdeling Intern Wetenschappelijk Beleidsonderzoek (IWB) is onderverdeeld in kennislijnen.
De WODC-kennislijnen dragen bij aan een meer strategische programmering, waardoor de keuze voor het extern- dan wel intern uitvoeren van onderzoek meer expliciet inzichtelijk wordt. Binnen deze kennislijnen wordt zowel het aangevraagd als het door het WODC zelf geïnitieerde onderzoek verricht. Taken met betrekking tot het uitvoeren van onderzoek en het hierover rapporteren en communiceren, maar ook de benutting van het onderzoek door een breder palet van stakeholders (politici, burgers, media en wetenschap), het ontwikkelen van portfolio’s en het publiceren in andere gremia dan rapporten, worden op het niveau van kennislijnen belegd.
Intern onderzoek wordt uitgevoerd door medewerkers in de afdeling IWB. Bij EWB wordt het onderzoek binnen de kennislijnen door externe partners uitgevoerd.
Kennislijnen
Zie pagina Kennislijnen
Medewerkers
Dit zijn de medewerkers van IWB.
Afdelingshoofd: Rolf Willemse
De afdeling EWB is het centrale aanspreekpunt voor het ministerie van JenV voor het uitbesteden van beleidsrelevant en wetenschappelijk onderzoek en het benutten van kennis en expertise bij universitaire, semi-universitaire of particuliere onderzoeksinstellingen in Nederland (en soms daarbuiten).
EWB is verantwoordelijk voor het ontwerp, de aanbesteding en de begeleiding van deze onderzoeksprojecten. Het betreft onderzoek conform academische standaarden, dat bruikbaar is voor beleidsmakers en met tijdige oplevering voor politieke besluitvorming.
Kennislijnen
De 3 kennislijnen van de afdeling Extern Wetenschappelijk Beleidsonderzoek (EWB) zijn anders ingericht dan bij de afdeling IWB. Deze zijn juist thema- en sectoroverstijgend. Ze zijn niet gericht op inhoudelijke thema’s, maar op de wijze van onderzoeken en impact genereren.
- Maatschappelijk doorwerking onderzoek (DO) (Doorwerking en impact van onderzoek)
- Juridisch onderzoek (JO) (Wetgevingskwaliteit)
- Onderzoeksmethoden (OM) (Methoden van beleidsevaluaties)
Medewerkers
Dit zijn de medewerkers van EWB.