Weinig signalen dat er problemen zijn rondom incidentele loterijen
Incidentele loterijen worden vaak gehouden om goede doelen of maatschappelijke organisaties, zoals sportverenigingen, van extra inkomsten te voorzien. Vooral grote loterijen (met prijzenpot meer dan 4500 euro) worden steeds vaker met een zogenaamd ‘white label platform’ georganiseerd. Dat zijn bedrijven die de organisatie van een loterij tegen betaling uitvoeren. Via deze platforms worden meer loten verkocht en dus meer omzet bereikt, maar door de kosten van de platforms blijft er onder de streep ongeveer hetzelfde over voor de maatschappelijke organisatie als bij loterijen georganiseerd zonder white label platform. Uit onderzoek van Dialogic, in opdracht van het WODC, blijkt dat er weinig signalen zijn van problemen in de sector van incidentele loterijen en white label platforms.
Aanleiding voor het onderzoek was te weinig overzicht op de markt van incidentele loterijen en de rol van white label platforms in die markt. Maatschappelijke organisaties moeten zelf een vergunning voor een loterij aanvragen bij een gemeente (prijzenpot <4500 euro) of de Kansspelautoriteit (prijzenpot >4500 euro). Hierdoor blijven de platforms buiten zicht van gemeenten en de Kansspelautoriteit. Dat leidde tot de vraag of dit bepaalde risico’s met zich meebrengt, bijvoorbeeld dat er door hoge kosten te weinig geld uit de loterij terechtkomt bij de maatschappelijke organisaties. Daarom is onderzocht wat de aard en omvang van de markt voor incidentele loterijen is, de rol van white label platforms daarin en de voor- en nadelen die dat met zich meebrengt.
Inzet platforms bij incidentele loterijen is beperkt
Uit het onderzoek blijkt dat geen sprake is van een toe- of afname van het aantal incidentele loterijen dat wordt georganiseerd sinds de opkomst van white label platforms. Er zijn momenteel drie white label platforms actief in Nederland en het aantal incidentele loterijen waarbij zij betrokken zijn lijkt relatief beperkt te zijn. De tarieven die de platforms rekenen lijken marktconform.
Meer omzet, lager afdrachtspercentage
Het organiseren van een incidentele loterij met white label platform zorgt in absolute zin voor meer afdracht aan het goede doel, omdat er meer loten worden verkocht. Maar als je kijkt naar het afdrachtspercentage, dus het deel van de opbrengst dat naar het goede doel gaat, dan zie je dat dit lager (48,7%) is bij een loterij met white label platform dan zonder (65,1%). De regel is dat er een minimum afdracht van 40% moet terugvloeien naar het goede doel. Hier voldoen in het algemeen ook de loterijen ondersteund door de white label platforms aan.
Mogelijkheden toezicht
Het onderzoek biedt een eerste inzicht in mogelijkheden voor toezicht op zowel de organisatie van loterijen als op het inschakelen van white label platforms. De onderzoekers concluderen dat toezicht op white label platforms kan bijdragen aan professionalisering van de sector en het creëren van een gelijk speelveld voor partijen. De onderzoekers constateren daarbij wel dat het aan de hand van dit onderzoek lastig is om vast te stellen of er een noodzaak is voor regulering van zowel de organisatie van incidentele loterijen als van white label platforms.