Website voor scheidende ouders nog onvoldoende benut
De website Uitelkaarmetkinderen.nl kan in potentie bijdragen aan het voorkomen van problemen bij ouders die scheiden, maar wordt in de huidige vorm nog onvolledig benut. Ouders gebruiken vaak online informatiebronnen en het informatieaanbod op deze website sluit aan bij wat zij zoeken. Maar de vindbaarheid en de bekendheid van de website kan (veel) beter en ook de manier waarop de informatie wordt aangeboden. Professionals kennen de website vaak ook niet en gebruiken zelf andere informatiebronnen. Wel zien ze de mogelijke waarde ervan voor scheidende ouders. Dit blijkt uit een evaluatie van Regioplan en Motivaction, in opdracht van het WODC.
De website Uitelkaarmetkinderen.nl (ook wel Digiplein genoemd) biedt een laagdrempelige ingang tot neutrale informatie en ondersteuning rondom scheidingen. Deze informatievoorziening moet bijdragen aan de-escalatie en dejuridisering van scheidingen. De bedoeling is dat problematische scheidingen en daaruit voortkomende negatieve gevolgen voor ouders én kinderen worden tegengegaan. De website richt zich vooral op ouders, maar ook op professionals. Bij de evaluatie is gekeken naar het bereik, de inhoud en de structuur van de website.

Bereik DigiPlein
Ruim 300 ouders zijn via een enquête en interviews bevraagd. Daaruit bleek dat veel van hen online zoeken naar informatie. Maar 58% van de ondervraagden had nog nooit van de website gehoord. Onder de 70 bevraagde professionals was dit iets meer dan de helft. Hierbij speelt mogelijk de gebrekkige vindbaarheid van de website een rol. Zo komt de website in de zoekresultaten van Google niet duidelijk naar voren.
Informatiebehoefte scheidende ouders en professionals
De bevraagde ouders gaven aan dat de inhoud van de informatie op de website aansloot bij hun informatiebehoefte. Zij zagen die inhoud ook veelal als volledig en betrouwbaar. Maar de manier waarop de informatie wordt aangeboden kan beknopter en met een betere structuur, zodat de informatie beter vindbaar is. Ruim een derde kon de gezochte informatie namelijk niet of moeilijk zelf vinden. 40% vond de teksten te lang. De bevraagde professionals vonden ook dat de structuur op de website kan worden verbeterd. De informatie op de website sluit bovendien niet goed aan op hún informatiebehoefte. Zij gebruiken alternatieve informatiebronnen om hun kennis op peil te houden, zoals trainingen op het werk.
Aanbevelingen
De belangrijkste aanbevelingen uit het onderzoek zijn:
- Richt de website vooral op scheidende ouders en gebruik professionals als ‘ingang’, om te verwijzen naar de website.
- Vergroot de vindbaarheid van de website via zoekmachines als Google en via overheidsinstanties, zorgnetwerk en maatschappelijke instellingen.
- Gebruik beroepsverenigingen, congressen en andere platforms om professionals te informeren over het bestaan en het nut van de website.
- Verken via een gebruikerservaringonderzoek hoe de structuur van de website kan worden verbeterd.
- Maak gebruik van uitklapmenu’s en doorverwijzingen om informatie zowel volledig als beknopt te maken.
Zoek een andere manier om tegemoet te komen aan de wensen van professionals. Sluit daarvoor aan bij bestaande manieren van deskundigheidsbevordering en platforms hiervoor.