De reclassering helpt mensen die met justitie in aanraking zijn gekomen zowel binnen als buiten de penitentiaire inrichtingen, via geestelijke gezondheidszorg, of via zorg voor verslaafden en geestelijk gehandicapten. Wat kan er beter bij reclasseringsteams? Welke studies bestaan er over justitieel maatschappelijk werk? Dat is een kleine greep uit de onderzoeksvragen die het WODC heeft onderzocht.
Recidive onder ex-werkgestraften en ex-ondertoezichtgestelde volwassenen
In deze factsheet wordt gerapporteerd over de recidive van volwassenen die een werkstraf uitvoerden en volwassenen die onder toezicht stonden van één van de reclasseringsorganisaties, te weten: Reclassering Nederland, de Stichting Verslavingsreclassering GGZ of het Leger des Heils Jeugdzorg & Reclassering. De werkstraf of het reclasseringstoezicht is in de periode 2012 tot en met 2019 beëindigd en vanaf dit moment is de recidive berekend. Tot juli 2022 is gekeken of deze personen nieuwe misdrijven hebben gepleegd die geleid hebben tot een strafzaak.
Lees de factsheet: Recidive onder ex-werkgestraften en ex-ondertoezichtgestelde volwassenen (Factsheet 2023-4)
Pilot verplicht financieel toezicht
Op 11 april 2018 is de motie van Van Nispen en Van Oosten aangenomen. De regering werd in deze motie verzocht om verplicht financieel toezicht in het (jeugd)strafrecht mogelijk te maken. Jongeren zouden gedemotiveerd moeten worden om snel en makkelijk geld te verdienen door middel van strafbare feiten. Vervolgens is er een projectaanpak Financieel Toezicht opgesteld, waarbij de centrale vraag was hoe verplicht financieel toezicht ingericht zou moeten worden, zodat het recidive en verdere schulden kunnen worden voorkomen en financiële sancties geïnd kunnen worden.
In september 2020 is de pilot Verplicht financieel toezicht jeugd van start gegaan met een looptijd van twee jaar. Financieel toezicht is een interventie die verschillende vormen kan aannemen (bijvoorbeeld een groepstraining of individuele coaching) en erop gericht is om deelnemers kennis en vaardigheden bij te brengen met betrekking tot het verantwoord omgaan met financiën.
Lees het rapport: Pilot verplicht financieel toezicht (2023)
Verbetering BIJ-regeling
Rond de terugkeer van (ex-)gedetineerden in de maatschappij zijn in de afgelopen decennia verschillende informatiestromen ingericht. Eén daarvan is de Bestuurlijke Informatievoorziening Justitiabelen (BIJ). De BIJ-regeling voorziet sinds 2009 in het informeren van het bestuursorgaan burgemeester over de terugkeer van een justitiabele die onherroepelijk is veroordeeld tot een vrijheidsbenemende straf of maatregel voor een zeden- of ernstig geweldsmisdrijf, of tot een tbs-maatregel met dwangverpleging of een verlengbare PIJ-maatregel. De BIJ-regeling is bedoeld om burgemeesters in staat te stellen om zich voor te bereiden op verstoringen van de openbare orde, die bij de terugkeer van sommige ex-gedetineerden zouden kunnen optreden – en daartegen zo nodig en mogelijk maatregelen te kunnen nemen.
Lees het rapport: Verbetering BIJ-regeling (2022)
Social Impact Bond Werk na detentie
Het programma Work-Wise Direct ondersteunt ex-gedetineerden op verschillende manieren bij het vinden van een duurzame baan (voor minstens 24 uur per week) en het wegnemen van de hindernissen daartoe. Dit programma moet er voor zorgen dat deelnemers minder afhankelijk van uitkeringen worden en minder snel recidiveren. Het programma is mogelijk gemaakt door het ministerie van Justitie en Veiligheid, ABN AMRO, Oranje Fonds, Start Foundation, het consortium Work-Wise Direct en Society Impact.
Deze factsheet geeft een beeld van de e ectiviteit van het programma door de mate van arbeidstoeleiding en recidive van 103 gekoppelde deelnemers te vergelijken met de controlegroep.
Lees het rapport: Social Impact Bond Werk na detentie (2022)