Verkeerscriminaliteit

Verkeersveiligheid is voor politie en justitie een belangrijk thema. Daarbij wordt aangenomen dat een klein deel van de overtreders verantwoordelijk is voor een relatief groot deel van de totale verkeerscriminaliteit. Het WODC liet verschillende onderzoeken uitvoeren rond het thema verkeerscriminaliteit. Bijvoorbeeld naar wat het effect is van de handhavingsactiviteiten op de naleving van verkeersregels door automobilisten en motorrijders.

Evaluatie wet drugs in het verkeer

Het onderzoek kent de volgende drieledige probleemstelling (hoofdvragen):

  1. Hoe verloopt de opsporing en vervolging van rijden onder invloed van drugs na invoering van de wet drugs in het verkeer? Hoe verhoudt zich dat tot vóór de wetswijziging?
  2. Hoe verloopt het opleggen van straf- en bestuursrechtelijke maatregelen aan bestuurders die onder invloed van drugs deelnemen aan het verkeer? Hoe verhoudt zich dat tot vóór de wetswijziging?
  3. Welke knelpunten worden in de praktijk waargenomen bij de uitvoering van de wet en wat zouden mogelijke oplossingen kunnen zijn?

Lees het rapport: Geen nacht zonder [Art.] 8 - evaluatie wet drugs in het verkeer (2023)

Achtergronden en recidive na het CBR-onderzoek drugs

Om de verkeersveiligheid te vergroten kunnen bestuurders die onder invloed van drugs aan het verkeer hebben deelgenomen in Nederland behalve met strafrechtelijk ingrijpen ook te maken krijgen met een bestuursrechtelijke maatregel die wordt opgelegd door het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Dit kan een onderzoek naar iemands drugsgebruik zijn of – sinds 1 april 2023 – een educatieve maatregel drugs en verkeer (EMD).

Lees het onderzoeksrapport: Achtergronden en recidive na het CBR-onderzoek drugs (2023)

Differentiële effectiviteit maatregelen alcohol en verkeer

Om de verkeersveiligheid te vergroten, kunnen in Nederland verschillende bestuursrechtelijke (rij)geschiktheidsmaatregelen worden opgelegd aan bestuurders van motorrijtuigen die zich schuldig hebben gemaakt aan het rijden onder invloed van alcohol. Het gaat hierbij om de LEMA (Lichte Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer), de EMA (Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer) en – voor de zwaarste groep overtreders – het onderzoek alcohol (officieel: onderzoek naar de geschiktheid). Van december 2011 tot en met september 2014 kon in Nederland ook een alcoholslot-programma (ASP) worden opgelegd. Deze bestuursrechtelijke maatregelen worden opgelegd naast de strafrechtelijke sanctie.

Lees het rapport: Differentiële effectiviteit maatregelen alcohol en verkeer (2022)

Lopend onderzoek