Mediation : kwaliteit, gehanteerde kwaliteitseisen mediatorsorganisaties, ervaringen rechtzoekenden

Onderzoeksgegevens
Projectnummer 3557
Type WODC-intern onderzoek

Samenvatting

Sinds de jaren negentig van de vorige eeuw bestaat er in Nederland een groeiende aandacht voor mediation. Dat is een vorm van begeleiding waarbij twee of meer partijen, met de hulp van een neutrale gespreksleider, proberen een oplossing te vinden voor hun geschil. Dit verlaagt de druk op het rechtsbestel en zorgt ervoor dat relaties er harmonieuzer uit kunnen komen. Naast de toenemende aandacht is ook het aantal professionele beoefenaars van mediation gegroeid. De interesse voor mediation is vanuit de politiek toegenomen. Dit heeft er mede voor gezorgd dat door de jaren heen veel aandacht is besteed aan kwaliteitsborging en verbetering van mediators en hun praktijk. In 2022 is in de Tweede Kamer een motie aangenomen die verzoekt om de ontwikkeling van een centraal register van mediators ((Kamerstukken II, Vergaderjaar 2021-2022, 29279, nr. 724). En om als uitgangspunt hiervoor Mediation Federatie Nederland (MfN) te hanteren. Door een centraal register op te zetten, kunnen partijen die mediation nodig hebben gemakkelijker gekwalificeerde en betrouwbare mediators vinden. Dat kan bijdragen aan het vertrouwen van partijen in het mediationproces en aan de professionaliteit van de mediators. 
Met dit onderzoek worden de uiteenlopende kwaliteitsnormen die verschillende mediationorganisaties hanteren in kaart gebracht. Er wordt specifiek gekeken naar de mate waarin de bestaande kwaliteitscriteria bijdragen aan de daadwerkelijke kwaliteit van de mediation. Naar de mate waarin mediators uit diverse particuliere kwaliteitsregisters voldoen aan de verwachtingen van rechtzoekenden en welke eventuele tekortkomingen zij ervaren. De inzichten uit dit onderzoek zullen beleidsmakers ondersteunen bij de ontwikkeling van een centraal register van mediators en een beter functionerend mediationveld in Nederland.