Evaluatie Experiment Digitale Meldplicht (fase 1)

Onderzoeksgegevens
Projectnummer 3562
Type Startend onderzoek

Samenvatting

Overlast en geweldpleging door voetbalsupporters rondom betaald voetbalwedstrijden is een terugkerend probleem in gemeenten waar betaald voetbal wordt gespeeld. Om dergelijke overlast tegen te gaan is in 2010 de Wet Maatregelen Bestrijding Voetbalvandalisme en Overlast (MBVEO) ingesteld, ook wel aangeduid als Voetbal- of Overlastwet. Op grond hiervan kan aan overlastgevende voetbalsupporters een gebiedsverbod, bijvoorbeeld om zich te begeven in de omgeving van een voetbalstadion, in combinatie met fysieke meldplicht worden opgelegd. Onder meer vanwege het beslag op de politiecapaciteit wordt fysieke meldplicht slechts zeer beperkt opgelegd. Om aan dit bezwaar tegemoet te komen bestaat sinds de aanscherping van de Wet MBVEO in 2015 de mogelijkheid voor het opleggen van digitale meldplicht. 
De digitale meldplicht moet bijdragen aan een verdere verbetering van de veiligheid rondom betaald voetbalwedstrijden. De gemeenten Rotterdam, Leeuwarden en Utrecht experimenteren met het opleggen van een digitale meldplicht aan overlastgevende voetbalsupporters met een gebiedsverbod. 
Tijdens het experiment wordt gebruik gemaakt van een klein draagbaar device, de Mini-ID, waarmee meldplichtigen via een vingerafdruk hun locatie doorgeven zodat kan worden nagegaan of voldaan wordt aan het gebiedsverbod en de meldplicht. In dit onderzoek wordt de werking van het meldproces en de Mini-ID getest. Ook levert het onderzoek een indicatie op van de te maken kosten bij een uitrol van digitale meldplicht over alle 31 gemeenten waarin betaald voetbal wordt gespeeld.

Dit is nog een voorgenomen onderzoek. We zullen het aangeven als het onderzoek daadwerkelijk van start gaat.