Zicht op rekruteringsprocessen voor extremistische doeleinden via gaming (gerelateerde) platforms
Projectnummer | 3592 |
---|---|
Type | Startend onderzoek |
Samenvatting
Gaming-platforms zijn wereldwijd enorm populair, met name onder jongeren. De mondiale gaming-industrie is qua omzet groter dan de muziek- en filmindustrie samen. Deze markt is bovendien alleen maar verder aan het groeien. Al met al zijn gaming(gerelateerde)-platforms een belangrijk onderdeel van de digitale samenleving geworden en bieden ze een ruimte voor sociale interactie.
De aandacht voor en discussie over de rol van gaming (gerelateerde) platforms binnen terrorisme, extremisme en radicalisering is de afgelopen jaren toegenomen. Er zijn verschillende voorbeelden van terroristen en extremisten die games en gameplatforms misbruiken, bijvoorbeeld voor het rekruteren van nieuwe aanwas. Een beter begrip van hoe deze platforms worden gebruikt voor rekrutering kan bedrijven helpen om hun moderatie- en beveiligingsstrategieën te verbeteren, waardoor gaming-gemeenschappen veiliger worden en het rekruteren van nieuwe aanwas kan worden tegengegaan. Door te onderzoeken hoe terroristen en extremisten zich via deze platforms specifiek op potentiële nieuwe aanwas richten, kan daarnaast meer bewustwording worden gecreëerd onder gamers en hun omgeving. Ook kan dit onderzoek bijdragen aan preventieve en opvoedkundige programma's om kwetsbare groepen beter te beschermen.
Dit is nog een voorgenomen onderzoek. We zullen het aangeven als het onderzoek daadwerkelijk van start gaat.