Evaluatie doelmatigheid Fraudehelpdesk

Evaluatie doelmatigheid Fraudehelpdesk

Samenvatting

In mei 2010 besloot de toenmalige minister van Justitie tot de oprichting van een helpdesk op het gebied van fraude en oplichting. Een half jaar later werd voor de Stichting Aanpak Financieel-economische Criminaliteit in Nederland (SafeCin) als uitvoerende projectorganisatie gekozen. SafeCin heeft tevens Steunpunt Acquisitiefraude (SAF) onder haar hoede. Sinds februari 2011 is de helpdesk operationeel en kunnen burgers en ondernemers er met vragen over fraude terecht.
De centrale vraagstelling van dit evaluatieonderzoek omvat vier onderdelen:

  1. Heeft de Fraudehelpdesk aan de formele subsidievoorwaarden voldaan?
  2. Voorziet de Fraudehelpdesk in een behoefte van burgers en bedrijven?
  3. Heeft de Fraudehelpdesk bijgedragen aan een beter functionerende fraudebestrijdingsketen?
  4. Heeft de Fraudehelpdesk bijgedragen aan de preventie van fraude waar vooral burgers en kleine bedrijven het slachtoffer van worden?

Inhoudsopgave

Samenvatting/Summary

  1. Achtergrond, probleemstelling en aanpak
  2. Beschrijving Fraudehelpdesk
  3. Toetsing evaluatiecriteria
  4. Oordeel
Bijlagen

Publicatiegegevens

Auteur(s):
Friperson, R., Winden, R. van, Wilms, P., Bouman, S.
Organisatie(s):
APE , WODC
Plaats uitgave:
Den Haag
Uitgever:
APE
Jaar van uitgave:
2012
Type rapport:
Eindrapport

Bestelinformatie

Adres:
APE Public Economics
Telefoon:
070 3114855
Fax:
070 3114866
E-mailadres:
ape@ape.nl
Website:
www.ape.nl

Onderzoekgegevens

Werktitel:
Evaluatie fraudeloket
Projectnummer:
2100
Operationele status:
Afgerond