Toezicht op markt en mededinging

Toezicht op markt en mededinging

Samenvatting

Toezicht is een (machts)factor van betekenis geworden in de samenleving. Gelet op het arsenaal aan opsporingsbevoegdheden en sanctiemaatregelen waarover toezichthouders kunnen beschikken, is de behoefte aan toezicht op toezicht actueel geworden en eventuele wettelijke aansprakelijkheid. De 'moderne' marktmeesters staan in dit themanummer centraal. Medewerkers van respectievelijk de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa), de Autoriteit Financiƫle Markten (AFM) en de Consumentautoriteit geven inzicht in de wijze waarop de toezichthouder de relevante wetgeving toepast en voor welke strategische keuzen deze staat.

Inhoudsopgave

Voorwoord

  1. Lessen voor toezicht in de 21e eeuw; actuele inzichten van Braithwaite en Sparrow - J.G. van Erp
  2. De ontmanteling van kartelparadijs Nederland; tien jaar Mededingingswet en NMa - P. Amador Sanchez, M.N. Dijkman, E. Lamboo en R. Smits
  3. Keuzes in gedragstoezicht: de casus kredietverstrekking - T. Brosens, W.O. Bijkerk en J. Gevaert
  4. De Consumentenautoriteit: nieuwkomer op druk speelveld - E.L.M. Vos en S.W. Ammerlaan
  5. Onbegrensd toezicht? - M.G. Faure
Summaries
Internetsites
Congresagenda
WODC-website en rapporten

Publicatiegegevens

Organisatie(s):
WODC
Plaats uitgave:
Den Haag
Uitgever:
Boom Juridische uitgevers
Jaar van uitgave:
2008
Reeks:
Justitiƫle verkenningen 2008/06