Op 1 juli 2020 trad de Wijzigingswet meldkamers in werking. Daarmee is formeel een nieuwe inrichting van de besturing van de meldkamers voor de hulpdiensten tot stand gebracht: de governance-structuur. Die regelt dat politie, ambulancezorg, brandweer en de Koninklijke marechaussee gezamenlijk de hoofdlijnen van beleid en beheer van de meldkamers bepalen. De politie is verantwoordelijk voor de uitvoering van dit beheer. Uit een tussenevaluatie van Andersson Elffers Felix (AEF), verricht in opdracht van het WODC, blijkt dat de hulpdiensten werken volgens de nieuwe structuur. Daarbinnen is het wel nodig om op verschillende punten te zorgen voor meer duidelijkheid en eensgezindheid. Het ontbreekt onder meer aan een gedeelde kijk op de onderwerpen waarover de betrokken partijen beslissen en wie daarin welke rol heeft. Er is dus ruimte voor verbetering en een groter gevoel van gezamenlijkheid in het meldkamerveld.
Governance meldkamers vraagt om meer eensgezindheid van betrokken partijen